duminică, 5 octombrie 2008

Nobel pentru literatură


Câştigătorul premiului Nobel pentru literatură va fi anunţat joi, 9 octombrie. Până atunci, criticii şi cititorii freamătă iar lumea literară îşi dă cu părerea. Nimeni nu ştie cu certitudine nominalizaţii. Numele lor vor fi făcute publice de abia peste 50 de ani, aceasta este regula. Mulţi îl dau ca favorit pe scriitorul francez Jean-Marie Gustave Le Clézio. La noi i-au apărut: în 1979 Procesul-verbal (editura Univers), în 1982 Potopul (editura Facla), în 1989 Căutătorul de aur (editura Univers), în 1993 Primăvara şi alte anotimpuri (editura Univers) şi în 2004 Diego şi Frida, la editura Paralela 45. Dacă mai are vreo scriere tradusă în română, aştept completări.

Maria Schotterius, care coordonează paginile culturale din cotidianul suedez "Dagens Nyheter", a întocmit o listă cu posibili laureaţi. O surpriză plăcută pentru români: pe listă se află şi Herta Muller, scriitoare germană de origine română.
Şi site-ul TV5 vorbeşte despre aceasta.
Trei cărţi i-au apărut doamnei Muller, la Polirom. Iar biografia o găsiţi aici
La sfârşitul lui septembrie, Herta Muller s-a aflat la ICR Stockholm, pentru un dialog legat de cel mai recent proiect literar al domniei sale.

Ce frumos ar fi… Pe lângă faptul că, până acum, doar 11 scriitoare au primit Nobelul pentru literatură (din 104 laureaţi), îndrăznesc să mă gândesc la o Românie alăturată Nobelului.
Redau mai jos lista doamnelor cărora li s-a acordat premiul Nobel pentru literatură:
Selma Lagerlöf, Grazia Deledda, Sigrid Undset, Pearl S. Buck, Gabriela Mistral, Nelly Sachs, Nadine Gordimer, Toni Morrison, Wislawa Szymborska, Elfriede Jelinek şi Doris Lessing.

Până acum, ţara noastră a apărut de două ori (dar nu la secţiunea de literatură): prin George Emil Palade (Nobel pentru Medicină în 1974) şi Elie Wiesel (Nobel pentru Pace în 1986).

Să îndrăznim să visăm?…

5 comentarii:

Viorica spunea...

Ce pacat! N-a fost sa fie. Poate altadata?
Imi place cum scrii.

Viorica spunea...

Te-am trecut pe blogrollul meu. Sper ca nu te superi

to-morrow spunea...

Raspuns 2 in 1, ca abia acum am intrat pe blog :) - sper ca intr-o zi sa avem si noi un scriitor cu Nobel. Nu e imposibil. Multam fiindca sunt in blogrollul tau - si mie imi place cum povestesti, cu ocazia asta am acces la o farama din Irlanda.

Amalia spunea...

De ce să fie imposibil? Ieri am aflat şi eu cu ce sumă vine onoarea şi am devenit interesată.

to-morrow spunea...

@ amallia: procedura e urmatoarea: pentru literatura, se face o propunere/sau pot fi mai multe, nu stiu, de catre anumite foruri culturale din fiecare tara (de la noi pot face propuneri Ministerul Culturii, Uniunea Scriitorilor, Academia Romana si PEN Clubul roman); propunerea se face pentru intreaga opera a scriitorului, nu pentru o anumita productie, deci omul trebuie sa fie suficient de valoros din punct de vedere literar, ca sa ii impresioneze pe membrii juriului Nobel. Eu inca astept sa vad ca, dincolo de orgoliile literare inerente, se pot misca lucrurile. Sunt o optimista iremediabila!