joi, 8 octombrie 2009

Nobel pentru Literatură 2009 – Herta Müller


(sursa foto)

La ora când scriu, cred că tot globul ştie cine a câştigat premiul Nobel pentru literatură.

Herta Müller urcase spectaculos azi în topul preferinţelor de la Ladbrokes. Cu doar câteva ore înainte de anunţul oficial, era cot la cot cu Amos Oz.

Un pic după ora 14 (ora României) a ţâşnit vestea: "The Nobel Prize in Literature goes to Herta Müller."

Scriitoarea a publicat în limba română: Animalul inimii, Regele se-nclină şi ucide, volumul de versuri Este sau nu este Ion, (toate la Polirom), volumul de poezie În coc locuieşte o damă (editura Vinea, 2006), romanul Încă de pe atunci Vulpea era Vînătorul (editura Univers, 1995).

Cele mai multe din cărţile ei sunt scrise în limba germană. Germania a devenit ţara de adopţie încă din 1987, când Herta Müller, persecutată politic, a reuşit să plece din România. Un material bine documentat - aici.

În 2003, autoarea spunea: "Dar limba română participă la limba germană în care scriu. Pentru că eu nu pot să despart în capul meu ce am dintr-o limbă şi din cealaltă. Sunt lucruri trăite, sunt imagini amintite şi limbile se amestecă. Nu pot să împart viaţa în două limbi, nu funcţionează aşa, n-are rost şi nici nu vreau."
Restul interviului – aici.

Este pentru a treia oară când Germania o propune pe Herta Müller la Nobel (a mai fost nominalizată în 1999 şi anul trecut).

Îmi pare bine că în acest an văd pe site-ul Nobel: Herta Müller, Germany, b. 1953
(in Nitzkydorf, Banat, Romania).

E suficient ca să mă încânte că am fost martora unui moment de istorie: prima scriitoare născută în România ia premiul Nobel.

Later edit:
De ce i s-a acordat Nobelul? Un interviu de azi cu profesorul Peter Englund, secretarul Academiei Suedeze (cel care a făcut anunţul).

9 comentarii:

Antoaneta spunea...

Am gasit online 4 carti la biblioteca nationala de aici, când m-am dus, dupa doua ore, cele în franceza "plecasera" deja, am ramas cu "Herztier" (Animalul inimii) - The Land of Green Plums si The Appointment. Deja dupa câteva pagini îmi place mult. Mai bine târziu decât niciodata.

to-morrow spunea...

@Antoaneta: bravo, ti-ai facut temele :) ! Eu am citit "Regele se-nclină şi ucide" - e multa tristete acolo si ne-uitare.
Poti intra pe linkul spre Polirom, ca sunt cateva pagini online, la fiecare carte - sa iti faci o parere.

vio spunea...

a, deci scrisesi aici:)
chapeau!

Flavius Ţerbea spunea...

O sa cumpar saptamana viitoare macar un volum de-al ei. Pentru ca asa e frumos, sa avem in biblioteca un volum de-al unei castigatoare de Nobel de origine romana. Cum ziceam si la mine: a fost fain sa citesc despre "Romanian-born German writer Herta Mueller won the 2009 Nobel Prize in literature " la prima ora, pe siteurile internationale de stiri.

to-morrow spunea...

@vio: scrisei, scrisei :)

@Flavius Terbea: de data asta m-am uitat cu mare satisfactie pe site-urile straine de stiri, cand afisau Romanian :)

Anonim spunea...

Din pacate Kindle nu are niciun volum de-al ei, insa nu ma las. O sa-mi cumpar in format traditional, de hartie.

Flavius Ţerbea spunea...

Uite un articol fain (si dadator de ganduri) tot pe aceasta tema: http://www.hotnews.ro/stiri-opinii-6261562-cateva-ganduri-despre-muller-schlattner-rusinea-celorlalti.htm

to-morrow spunea...

@Ionela: cred ca e mai bine sa citesti pe hartie, e mai oduhnitor pentru ochi. In plus, percepi altfel o pagina, fiindca de multe ori cand citesti pe net, ochiul are tendinta de a "citi in diagonala" textul :)

@Flavius Terbea: multumesc pentru link, am citit. Adaug ca intr-un interviu de anul trecut, Herta Muller spunea: "Este atâta indiferenţă în ţara asta, de vină pentru tot ce se întâmplă este şi indiferenţa populaţiei. O cunoscută scriitoare mă întreba, revoltată: când o să pot să scriu despre parfum, când terminăm o dată cu dictatura? Răspunsul meu e: nici n-aţi început ca lumea. Una nu o împiedică pe cealaltă, oricum".

Anonim spunea...

La toate magazinele la care am fost nu mai aveu nimic pe stoc. Cel mai devreme va sosi un stoc in noiembrie pentru ca tipografiile sunt suprasolicitate. Ma bucur pentru Herta...astea nu pot fi decat vesti bune pentru ea.