joi, 28 august 2008

“Love Letters of Great Men”


(poza de aici)

De obicei, cartea se transformă în film. Dar iată o situaţie unică: secvenţa care provoacă apariţia cărţii! Sau cum o scenă dintr-un film bine cotat la box office redeşteaptă interesul pentru lectură.

În Sex and the City, lansat în luna mai, Carrie Bradshaw apare la un moment dat întinsă în pat lângă Mr Big, cu o carte din care citeşte fragmente. Cartea se numeşte Love Letters of Great Men. Imediat, fanii filmului au năvălit în librării căutând volumul respectiv însă au ieşit, la fel de repede, cu mâna goală. Cartea nu exista, cu toate că pasajele citite şi citate sunt veritabile. Cea mai apropiată lucrare putea fi considerată Love Letters of Great Men and Women: From the Eighteenth Century to the Present Day, antologie tipărită prima dată prin anii 20 şi reluată anul trecut de Kessinger Publishing.

Aflând de rumoarea apărută printre iubitorii de Sex and the City şi, implicit, de cererea de pe piaţă, oamenii de la Macmillan au intuit potenţialul unei asemenea afaceri. Prin urmare, la sfârşitul lunii iulie a ieşit de sub tipar… ce credeţi? Love Letters of Great Men. Pentru aproape 10 lire, ne putem adânci în scrisorile de dragoste ale unor figuri celebre precum Pliniu, Henric al VIII-lea, Mozart, Napoleon, Byron, Oscar Wilde, Darwin şi mulţi alţii.

Keats - sărac şi iubit de o tânără misterioasă (după moartea poetului şi după dispariţia ei s-a aflat că era vorba de Fanny Brawe) care i-a fost muză, Lordul Byron - îndrăgostit de o femeie căsătorită, Mozart - scriind cuvinte înflăcărate soţiei lui (da, se poate…). Oameni importanţi pe care dragostea îi aduce în rând cu ceilalţi muritori. Cuvinte neaşteptate uneori dar puternice şi pasionate.

“While I was writing the last page, tear after tear fell on the paper. But I must cheer up - catch! - An astonishing number of kisses are flying about - The deuce! - I see a whole crowd of them! Ha! Ha!...I have just caught three - They are delicious!”
(Mozart către soţia lui, Constanze)

"Wishing myself (specially an evening) in my sweetheart's arms, whose pretty dukkys I trust shortly to kiss. Written with the hand of him that was, is, and shall be yours by his will."
(Henric al VIII-lea către Anne Boleyn)

Şi pentru că trăim în secolul vitezei (nu avem mereu timpul şi tihna pentru o carte citită în culcuşul unui fotoliu), şi pentru că salvăm planeta (încercăm să reducem volumul de tipăritură, nu?) a apărut recent varianta audio a Love Letters of Great Men. Numai bună de încărcat în iPod iar apoi, cu căştile pe urechi şi cu cuvintele oamenilor mari susurând în auz, putem merge spre serviciu:
"It is true you are not handsome, for you are a woman, and think you are not, but this good humour and tenderness for me has a charm that cannot be resisted."
(Alexander Pope către iubita sa, Martha Blount)

5 comentarii:

Amalia spunea...

Sînt îngrijorată pentru că nu găsesc altceva de spus decât "ce interesant" şi asta cred că vine pe tastele oricui citeşte aici. E interesant pentru că ne primim iar porţia de cuvinte, de data asta condimentată cu Sex and the City (îmi place), cu o carte născută din el (îmi place ideea), cu atâtea nume de oameni mari şi cu citate excelente. Să nu uităm simţul comercial al celor de la Macmillan, care, atunci când se cere, oferă foarte repede.

Pentru blogul ăsta există un singur cuvânt: stil. Şi nu am de ce să laud, dacă nu ar fi aşa. De asemenea sânt surdă la orice dezminţiri! Mulţumesc. La fel mulţumesc şi pentru toate cuvintele de pe blogul meu. De la masa mea primită acum 5 ani nu mai ştiu de la cine, vă scriu cu drag, Amalia. (Nu mi-am cumpărat masă nouă pentru că am strâns bani de întors acasă, iar de restul am cumpărat cărţi. Bine, recunosc am cumpărat şi haine şi parfumuri.)

Incze Klára spunea...

Pe mine dragostea ma face cu desavirsire naiva si siropoasa. E bine de vazut ca nu numai pe mine:) I'm in a good company:)

to-morrow spunea...

@ Amallia, ai intuit bine: m-am fastacit toata cand am citit comentariul tau, ca si cum, in loc de un fursec, am primit un tort imens!

@ Klara, sa stii ca da :)!

Amalia spunea...

Cercetătorii ăştia americani, care nu obosesc cercetând, au ajuns la concluzia că în prima fază a dragostei (infatuation cum spun ei) individul se comportă ca lovit de o nebunie temporară. Am înţeles că au observat activitatea creierului celui îndrăgostit (măsurători MRI) şi au văzut aceeaşi activitate ca şi în creierul persoanelor cu probleme psihice. De asta se spune probabil nebun din dragoste, de aici toată arta şi cultura.

to-morrow spunea...

Am dat si eu peste articole in care unii cercetatori au spus ca nivelul de serotonina (care reduce anxietatea) al unor parteneri indragostiti este comparativ cu cel al unor persoane care sufera de comportament obsesiv-compulsiv :) Alti savanti au vorbit de oxitocina, “hormonul fericirii” care este secretat in cantitate mai mare la indragostiti (insa nu poate ramane asa la nesfarsit). Dar parca explicatiile astea stiintifice inlatura orice mister al dragostei...